Menu

Stress en hormonen, slechte combi!

Al eerder schreef ik een blog over de invloed van langdurige stress op ons lichaam.

Dat we er verkrampte spieren, hoofdpijn en spijsverteringsklachten door krijgen weten de meeste mensen wel. 

Maar wat doet het nog meer?

Functie van onze hormonen

Minder bekend is dat stress onze hormoon-huishouding verstoort. Is dat erg?

Omdat te beoordelen is het handig om te weten wat de functie van onze hormonen is.

Onze hormonen, geproduceerd door hormoonklieren zoals bijvoorbeeld de schildklier, nemen een belangrijke en centrale plaats in. Allerlei processen worden, tot op celniveau, aangestuurd door onze hormonen.

Denk hierbij aan:

– Onze voortplanting

– Onze groei en ontwikkeling

– Spijsvertering en stofwisseling

– De coördinatie van alle functies in ons lichaam

– Opslag en verbruik van ons voedsel en daarmee dus ons lichaamsgewicht

– Ons gedrag, mentale en cognitieve vermogens, ons gevoel, onze stemming, bewegen en onze kijk op het leven

– De werking van ons immuunsysteem

Een juiste balans van onze hormoonhuishouding hangt af van verschillende factoren.

Welke zijn dat en hoe kun je daar zelf invloed op uitoefenen?

Wat speelt een rol bij een juiste balans?

Bij langdurige stresswordt het hormoon cortisol aangemaakt. Dit hormoon doet een aanslag op ons immuunsysteem en kan een verhoogde bloeddruk veroorzaken.

Massage biedt ondersteuning om te ontspannen. Bij aanraking wordt in ons lichaam het hormoon oxytine aangemaakt. Dit hormoon zorgt voor een gevoel van veiligheid en helpt ons lichaam tot rust te komen.

Het negeren van het dag/nachtritme levert helaas geen positieve bijdrage aan een gezonde hormoonbalans. Hoe aantrekkelijk misschien de 24/7 maatschappij is, het is funest voor onze gezondheid. Onze genen volgen namelijk nog steeds de oerritmes van dag en nacht, licht en donker. Door dit te negeren verstoren we onze biologische klok en daarmee onze hormoonhuishouding. 

Een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon levert een belangrijke positieve bijdrage aan een juiste hormoonbalans. Eet zoveel mogelijk biologische geteelde groenten. Bestrijdingsmiddelen doen namelijk een flinke aanslag op je hormoonhuishouding.

Een gezond voedingspatroon vraagt echter nog veel meer dan alleen biologische groenten. Het is de moeite om je hierin te verdiepen en je eetpatroon aan te passen. Je gaat absoluut verschil merken in energie en lichaamsgewicht.

Ik kan je hiervoor de boeken: ‘alles draait om je hormonen’ en ‘op weg naar meer energie’  van Rineke Dijkinga van harte aanbevelen.

Wat kun je zelf doen voor een gezonde hormoonbalans?

In het kort:

Respecteer dag/nachtritmes,

Eet gezondNeem voldoende rust,

Gun je zelf massages: Een massage is niet slechts een luxe, het ondersteunt je in een gezonder leven en meer geluksgevoel.

Ik wens je een evenwichtige hormoonhuishouding!