Menu

Gezondheid uit je keukenkastje – deel 2

 

Zoals beloofd in dit blog weer een kruid in de spotlight dat je vast in je keukenkastje of kruidentuin hebt staan. Deze keer krijgt tijm de hoofdrol.

Ik deel graag met je wat de meerwaarde van dit heerlijk geurende kruid voor je gezondheid is.

Tijm (Thymus vulgaris) 

Dit kruid komt van oorsprong uit het Mediterraan gebied. Tegenwoordig ook in Nederland en België aanwezig. Tijm heeft een sterk aroma en behoort tot de soort Allium. Hiertoe behoren ook prei, ui, bieslook en knoflook.

Werkzame bestanddelen

Tijm bevat  Vitamine C, B6, B11calcium, mangaan en ijzer. Het werkt desinfecterend in de keel en het werkt slijmoplossend. Je ziet het dan ook veel in hoestdrankjes. Daarnaast doodt het darmparasieten. Net als kaneel (zie deel 1 uit deze blogserie) heeft tijm een hoge oracwaarde (27.462)

Gebruikstips

Tijm is een heerlijk kruid in soepen, vlees- en visgerechten. Wanneer je groenten wokt of roostert in de oven is het erg lekker om er tijm bij te doen. Je kunt tijm zowel vers als gedroogd gebruiken.

Zuurkoolstamppot nét even anders

Doe in een koekepan een scheutje olijfolie, bak daarin een rode ui, voeg er venkelzaad, tijm (van beiden een theelepel) 2 knoflookteentjes én de zuurkool (400-500 gr) aan toe. Voeg 2 eetlepels water aan dit geheel toe, leg de deksel op de pan en laat 10-15 minuten zachtjes stoven.

Heerlijk met gekaramelliseerde appelpartjes en een aardappelpuree van zoete aardappel en gewone aardappels. Stamp het aardappelmengsel met creme fraiche en roomboter.

Ik doe er dan ook vlak voor het serveren wat geroosterde en grof gehakte noten overheen.

Gegarandeerd smullen!