Menu

Dorst? Te laat!

Nu we al weer een paar warme dagen achter de rug hebben en er nog een hele zomer voor ons ligt lijkt het me nuttig om een blog te wijden aan het drinken van water.

Vochtverlies

Deze maand zullen weer veel mensen de Alpe d’ Huez fietsend of lopend beklimmen. Al dan niet om idealistische redenen. De volgende maand staat de 4-daagse van Nijmegen op de agenda.

Bij het leveren van zulke fysieke prestaties is het belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. Maar, wat is voldoende?

Zout of vocht?

Het is een misverstand dat voldoende zout belangrijker is dan voldoende vocht. Dit is een hardnekkig beeld wat nog steeds door veel mensen voor waar wordt aangenomen.

Zoutverlies is minder schadelijk voor onze gezondheid dan vochtverlies.

Bovendien ontstaat een tekort aan zout niet al na één dag lichamelijke inspanning of tropische temperaturen.

Vochtverlies daarentegen ontstaat wel snel en kan zeer schadelijk voor onze gezondheid zijn.

Naast verminderde lichamelijke prestaties ontstaat bij te veel vochtverlies het risico op oververhitting.

Dorst

Gelukkig geeft ons lichaam een signaal: dorst.

Dorst is een waarschuwing dat we te veel vocht verliezen. Dit signaal komt wanneer het verlies aan vocht evenveel is als 2% van je lichaamsgewicht.

Wanneer je dorst krijgt bij je eigenlijk te laat. Bij een vochtverlies van 1% wordt je stofwisseling namelijk al negatief beïnvloed.

Concentratieverlies en vermoeidheid

Wanneer je 3% of meer vocht verliest ontstaan de eerste tekenen van uitputting, zoals concentratieverlies en vermoeidheid.

Dus, drinken vóórdat je dorst krijgt. Wen jezelf eraan dat je bij sporten of andere fysieke inspanning vooraf voldoende drinkt.

Wat te drinken?

Water is een prima dorstlesser. Het is makkelijk te verkrijgen, kost nauwelijks iets, geeft zelden klachten en last but not least het wordt snel door je lichaam opgenomen.

Frisdrank en vruchtensappen zijn vaak te geconcentreerd om snel te worden opgenomen. Bovendien bevatten ze veel suiker.

Functie van vocht

Voldoende vocht in je lichaam is belangrijk omdat het je lichaamstemperatuur op peil houdt. Bovendien is het nodig voor het transport van voedingsstoffen en om afvalstoffen af te voeren. Een reden waarom ik mijn clienten na een massage altijd direct een glas water geef en hen adviseer om eenmaal thuis ook nog extra water te drinken.

Hoeveel drinken?

Zonder extra fysieke inspanning en bij normale temperaturen is het goed om in ieder geval 1-1,5 liter extra per dag te drinken. Uit voeding halen we gemiddeld ook een liter vocht per dag.

We verbruiken gemiddeld zo’n 2 liter vocht per dag.

In een volgende blog ga ik verder in op het belang van drinken voor sporters en de zogenaamde sport- & energiedrankjes.

Bronnen:

Vakblad Beroepsvereniging BMS

NOC*NSF

Voorlichtingsbureau voor de Voeding