Yvonne Veenendaal banner

Omega-3

×
Ga terug naar het overzicht

Waarom is voldoende Omega-3 belangrijk voor jouw gezondheid?

Omega-3 behoort, net als Omega-6 en Omega-9 tot de onverzadigde vetzuren. Het zijn essentieel vetzuren, wat wil zeggen dat we ze nodig hebben om onze lichaamsfuncties optimaal te laten verlopen. Echter, door ons Westers voedingsdieet zijn de verhoudingen bij veel mensen niet meer in balans.

We zien vaak een teveel aan Omega-6. Dat maakt ons lichaam ontstekingsgevoelig. Hoe komt het dat er een disbalans tussen Omega-3 en Omega-6 ontstaat?

Oorzaak disbalans Omega-3 en Omega-6

De oorzaak van een disbalans zit zoals gezegd in ons Westerse voedingspatroon. Helaas wordt niet altijd de tijd genomen om een gezonde maaltijd klaar te maken én veel mensen wéten ook niet wat er allemaal in ons voedsel zit. Omega-6 vinden we in maisolie, sojaolie en zonnebloemolie. Dit vinden we vervolgens terug in margarine, bakboter, braadvetten én in vlees en zuivel uit de intensieve veehouderij. Het is daarom raadzaam om zuinig te zijn in het gebruik van koek, chips, toast, croissants e.d. Hierin treffen deze, van oorsprong vloeibare olieën, in ruimte mate aan.

Omega-6 is op zich geen foute stof echter wél de overmaat eraan in ons lichaam. Omega-6 stimuleert de aanmaak van bloedstolsels (door overmatige productie van de stof tromboxaan A2). Belangrijk dus om inname van Omega-6 te beperken (we krijgen er voldoende van binnen) en juist te zorgen voor voldoende Omega-3 inname.

Wat doet Omega-3 en in welke voeding vind je het

Omega-3 kent drie belangrijke vetzuren: alfa-linoleenzuur, EPA en DHA. De eerstgenoemde vinden we in plantaardige producten als bijvoorbeeld; walnoten, lijnzaad, koolzaadolie. EPA en DHA vinden we in vette vis zoals bijvoorbeeld; haring, zalm, ansjovis. Oók vinden we die in algen, zeewier en zeesla. Omega-3 remt de zogenaamde laaggradige ontstekingen in ons lichaam. Omega-3 vermindert hiermee het risico op diabetes type II. Het draagt bij aan een gezonde bloeddruk, gezonde ogen, gezonde hersenfuncties en gezond cholesterol.

Zwangerschap en Omega-3

Tijdens de zwangerschap is het zeker belangrijk om te zorgen voor een juiste Omega-3 Omega-6 balans. Extra inname door middel van een voedingssupplement is dan aan te bevelen. Omega-3 is nodig voor een goede ontwikkeling van de (hersen)functies van de baby.

Ga terug naar het overzicht