Yvonne Veenendaal banner

Aandacht voor hartzaken

×
Ga terug naar het overzicht

Ons hart

Op 14 februari is het Valentijnsdag. Een dag waarop veel mensen extra aandacht schenken aan een of meerdere personen die een speciaal plekje in hun hart hebben.

Waarvan hun hart sneller gaat kloppen en misschien wel ‘overloopt’ van liefde.

Ons hart, het neemt een bijzondere plaats in ons emotionele leven in. Sta je er weleens bij stil wat voor belangrijk orgaan ons hart is? Onze motor die alles aanstuurt, ons de mogelijkheid geeft om te leven. Om lief te hebben, om aandacht te kunnen schenken aan al die emotionele hartzaken. 

Maar hoe goed zorg jij voor jouw hart? Heb je aandacht voor de gezondheid van jouw hart?

We vinden het veelal maar heel gewoon dat het elke dag doorklopt. Maar……………..

Don’t take it for granted

Het is niet zo vanzelfsprekend dat het altijd maar probleemloos doorklopt tot op hoge leeftijd. Ik maakte dat het afgelopen halfjaar, helaas, van heel dichtbij twee keer mee.

Hoe houd je jouw hart gezond?

Aan een ongezond hart kunnen natuurlijk erfelijke factoren ten grondslag liggen. Dat heb je niet in de hand. Wat je wél in de hand hebt is je leefstijl. Met voldoende beweging, ontspanning én een gezond voedingspatroon kun je veel invloed uitoefenen op een gezond hart- en bloedvatensysteem. 

Een gezond voedingspatroon gaat verder dan het eten van verse groenten en fruit. Belangrijk is om het consumeren van (geraffineerde) suikers en transvetten (in o.a. koek en etenswaren met een lange houdbaarheidsdatum) te minderen. 

Voedingssupplementen

In tegenstelling tot wat er nog steeds wordt geroepen heeft onze voeding niet meer de waardes van enkele decennia geleden. De grond verarmt door intensieve landbouw waardoor de aanwezigheid van vitamines- en mineralen serieus minder zijn. Terwijl we die wel hard nodig hebben om onze lichaamsprocessen optimaal te laten verlopen.

Een hoogwaardige multi-vitamine supplement is daarom een aanrader. Daarnaast adviseer ik Omega-3 vetzuren. Deze zijn goed voor hart- en bloedvaten. Omega-3 gaat de zogenaamde laaggradige ontstekingen in je lichaam tegen. 

Het co-enzym Q10 kan de pompwerking van je hart ondersteunen. Daarbij heeft het een anti-oxidant werking waardoor het voorkomt dat het LDL cholesterol oxideert. Geoxideerd cholesterol plakt aan de vaatwanden en dat wil je uiteraard voorkomen.

Meer over hartzaken

Uiteraard zijn er meer voedingsstoffen nodig om je hart gezond te houden. Denk aan Vitamine C en mineralen als bijvoorbeeld chroom, magnesium en zink. 

Dit blog wordt echter een boekwerk als ik hier uitgebreider op in ga. Voor nu laat ik het hierbij. 

Wil je meer weten over een gezonde leefstijl en de ondersteuning daarbij van voeding en voedingssupplementen? Bel of mail gerust. 

Ga terug naar het overzicht